Keukentips

Taal

NL | FR
Boodschappenlijst Favoriete recepten Favorieten

Eten en sporten, mag dat wel?

02-01-2017

https://www.dekeukenvanlidl.be/Articles/Eten-en-sporten-mag-dat-wel

« Terug
De keuken van Lidl

Eten en sporten, mag dat wel?

Jazeker! Om goed te kunnen sporten moet je goed eten. En met ‘goed’ bedoelen we bewust, gezond én gematigd. Stop dus niet eender wat in je mond, maar houd rekening met drie belangrijke factoren voor je je sportoutfit aantrekt:

 

Naast deze drie pijlers als richtlijn is het belangrijk om een gezond voedingspatroon op maat van je workout te volgen. De voedingsdriehoek is hier je redder in nood. Die biedt je goede basisgewoontes die ervoor zorgen dat je alle voedingsstoffen in de juiste mate opneemt. Ten slotte moet je tijdens het sporten voldoende hydrateren. Voor, tijdens en na het sporten water drinken is dus een must!

Wanneer eet je het best en wat kan je eten?

Als je 2 à 3 uur voor je begint te sporten wil eten, kun je gerust een volwaardige maaltijd nemen. Heb je niet veel tijd voor je aan het sporten slaat? Kies dan voor een licht verteerbare snack zoals yoghurt, een banaan of een droge koek. Nadien kun je nog altijd een volledige maaltijd eten. Te zwaar eten net voor een inspanning zorgt ervoor dat je maag en darmen meer bloed vragen voor de vertering en dus harder moeten werken. Dat is een te grote inspanning voor je lichaam en niet comfortabel tijdens het sporten.

Nood aan een overzichtje?

Snelle pasta met zalm en avocado

Wat eet je vóór de training?

Nood aan inspiratie? Bekijk onze recepten hier.

3 detox smoothies

Wat eet je vlak voor de training?

Bekijk onze recepten voor een gezonde powerboost hier.

Mango-energieballetjes

Wat eet je tijdens de training?

Meergranenbroodje forel gezond

Wat eet je na de training?

Op zoek naar een deugddoende hap na je workout? Stil hier je honger.

Welke voedingsstoffen heb je nodig?

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron tijdens een inspanning. Een tekort ervan zorgt voor vermoeidheid en verminderde prestaties. Hoe intensiever je sport, hoe meer koolhydraten je mag opnemen. Je vindt ze in aardappelen, volkoren graanproducten, fruit, etc.

 

Proteïnen of eiwitten zijn essentieel voor de opbouw van lichaamseigen eiwitten dankzij de aminozuren die ze bevatten. Ze zorgen voor de aanmaak van spierweefsel en regelen de lichaamsprocessen. Proteïnen haal je voornamelijk uit vlees, maar ook uit vis, peulvruchten, noten, rijst,…

Wist je dat…

…mannen en vrouwen best andere gewoontes aannemen wanneer ze met een gezonde en actieve levensstijl vet willen verbranden?

Wetenschappelijk onderzoek toonde namelijk aan dat vrouwen beter koolhydraten opnemen vóór ze gaan sporten, mannen erna. Mannen zijn echte ‘koolhydratenvreters’. Ze verbranden sneller vet als ze na een workout iets eten dat rijk is aan koolhydraten. Bij vrouwen is dat net andersom. Zij sporten beter niet op een lege maag. Vrouwen verbranden tijdens het sporten sneller vet. De koolhydraatconsumptie zit de vetverbranding niet in de weg en is zelfs een voordeel voor vrouwen tijdens het sporten.

Staat je voedingsschema op punt?

Klik dan door naar onze webshop voor een nieuwe sportoutfit, de juiste accessoires voor je workout en tips en tricks over hoe je begint te sporten.