Fresh Food Partner van iedereen

21-08-2020

https://www.dekeukenvanlidl.be/Articles/Fresh-Food-Partner-van-iedereen

Fresh Food Partner van iedereen
« Terug
De keuken van Lidl

Fresh Food Partner van iedereen

  

Ja, we zijn Fresh Food Partner van de mannen van Deceuninck - Quick-Step. En dat zijn toppers. Maar koersen op wereldniveau, da’s uw peren zien. Daarom krijgen die toppers elke dag vers eten van Lidl. En als dat goed werkt voor die mannen, werkt dat zeker ook goed voor u. En voor iedereen die soms zijn peren ziet. Ontdek hier alle gerechten, samengesteld door Marije Jongedijk (nutritionist bij Deceuninck - Quick-Step), perfect voor iedereen die dagelijks moet presteren op topniveau. Want met vers eten kan je er elke dag weer een goei patat op geven

  

Ontdek snel het recept

Watermeloen pizza

Fruit is gezond, Griekse yoghurt en granola zijn een bron van proteïnen en trage koolhydraten, en iedereen lust pizza. Dit is dus de perfecte snack voor een sporter die veel eiwitten moet eten. Maar het is ook ideaal om samen met je kinderen te maken als je nog een namiddagje wil wandelen. Want wandelen is altijd een uitdaging: de kids hebben plots geen goesting meer en je moet ze in je nek dragen. Dan heeft de hond geen goesting meer, dus die moet je onder je arm dragen. En de mama? Die moet voor de derde keer naar het toilet, waardoor je ook haar handtas moet dragen. Wel, Griekse yoghurt en granola geven een broodnodige energieboost(1), zodat het hele gezin zeker de volledige namiddag kan wandelen.

Ontdek snel het recept

Omeletwrap met ham, spinazie en pesto

Een lichte lunch, perfect tegen de hongerklop. Maar ook tegen de middagdip! Want koolhydraten helpen je om wakker en alert te blijven op je werk(2). En dat is nodig, zeker als de baas langskomt en nog een laatste aanpassing wil aan die presentatie. Nee, iets meer naar rechts. Nog wat meer. Nog. Stop. Kan dat niet in een ander lettertype? En waarom is dat in powerpoint? Doe nog even die twaalf aanpassingen en stuur je dat gisteren door? Gelukkig is er dan dit recept: makkelijk mee te nemen en ideaal om de hele namiddag door te komen. Inclusief alle ambetante vragen van je baas.

Ontdek snel het recept

Gepofte zoete aardappel met kikkererwten en salade

Coureurs kunnen perfect een veggiedag inlassen. Zoals in dit recept met goede plantaardige eiwitten en lekkere vleesvervangers. Maar het is ook perfect voor een gezin dat nieuwe smaken wil ontdekken. Of je kan het serveren aan je beste kameraad die dankzij zijn nieuw lief plots geen vlees meer eet. Of aan je gezellige tante die na drie weken in Tenerife toch even op haar lijn wil letten. Of aan het vriendinnetje van je dochter dat zelfs een vegetarisch alternatief voor water vraagt. Een gerecht dat iedereen kan smaken. Aanvallen!

Ontdek snel het recept

Curry/kokos ratatouille met zoete aardappel & zalm

Een gerecht op maat van een sporter. Aaah ja, zalm bevat gezonde omega-3 vetten, speelt een belangrijke rol bij de hartfunctie én draagt bij tot een goed spierherstel. Maar het helpt ook bij mentale focus(3). En dat kan iedereen af en toe gebruiken. Want je kent het, je hebt even een dood momentje en dan… even social media checken. Wat hoor ik daar? Hoe lang ben ik nu al uit het raam aan het kijken? Waar heb ik mijn telefoon nu weer gelegd? Heb ik de kinderen al nieuwe brokjes gegeven? En de pamper van de hond ververst? Wat ging ik ook alweer doen? Juist, vlug dit recept eens uitproberen, want het is broodnodig! 

Ontdek snel het recept

Sportpannenkoek met banaan en honing

Pannenkoeken: zo simpel dat je het letterlijk op elk moment van de dag kan maken. Voor sporters is dat meestal ‘s ochtends, om voldoende energie op te doen voor een trainingsdag. Maar je kan het perfect  als vier-uurtje, ‘s avonds of ‘s middags eten. Ideaal voor kinderen om energie op te doen als ze weer eens een nieuwe hobby hebben. Maar ook voor mama of papa die hen daar weer naartoe mag brengen. Hop naar de voetbal. En daarna naar de chiro. “Maar ik wil ook nog muurklimmen. En volgend weekend is er een initiatie triphop. En wanneer gaan we nog eens windzeilen?” Laat die energierijke lichtverteerbare pannenkoeken maar komen.

Ontdek snel het recept

Broccolipuree met wortel en kippengehaktballetjes

Broccoli is een groene held. Het optimaliseert het spierherstel van een coureur dankzij veel vitamine C en magnesium(4). Maar het helpt ook bij het spieronderhoud van papa’s in grote gezinnen(4). Aaah ja, want hoe gaat hij anders alle boodschappen in één keer van de auto naar binnen dragen? Of hoe gaat hij anders blijven sleutelen aan het grasmachine zonder te willen toegeven dat het toch tijd is voor een nieuwe? Of hoe gaat hij anders veel te hard de hand schudden van het lief van zijn dochter die voor het eerst thuis op bezoek komt? Daar zijn sterke papa-spieren voor nodig die je perfect kan ondersteunen met een wekelijkse dosis broccoli. 

Wie is Marije Jongedijk?

Als sportdiëtiste is Marije er steevast van overtuigd dat voeding een grote impact heeft op je prestaties. De juiste voeding kan ertoe bijdragen dat je net dat tikkeltje extra kan presteren. Zo begeleidt ze de renners van Deceuninck – Quick-Step op hun weg naar de top. En dat gezond eten ook echt lekker kan zijn, dat bewijst ze met deze recepten.

Marije Jongedijk

  

 (1) Koolhydraten dragen bij tot het herstel van de normale werking van de spieren (contractie) na zeer intensieve en/of langdurige lichaamsbeweging die tot spiervermoeidheid en depletie van de glycogeenvoorraad in skeletspieren heeft geleid. Het gunstige effect wordt verkregen bij de consumptie van koolhydraten, uit alle bronnen, in een totale inname van 4 g per kg lichaamsgewicht in doses, waarvan de eerste binnen de eerste 4 uur en de laatste niet later dan 6 uur na de zeer intensieve en/of langdurige lichaamsbeweging met spiervermoeidheid en depletie van de glycogeenvoorraad in skeletspieren tot gevolg.

(1)  Eiwitten dragen bij tot de instandhouding van de spiermassa.

(2) Koolhydraten dragen bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie.

(3) Zalm bevat een bron van eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur (omega-3-vetzuren) en is rijk aan onverzadigde vetzuren. Eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur dragen bij tot de normale werking van het hart. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed (MUFA en PUFA zijn onverzadigde vetten)

(4) Vitamine C draagt bij tot de instandhouding van de normale werking van het immuunsysteem tijdens en na zware lichamelijke inspanning. Magnesium draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid.